Solliciteren met een taart
geplaatst op 29 september 2022
Vroeger werkte je een stapel CV’s door en liet je even snel je ogen over een motivatiebrief gaan om te bepalen of een kandidaat geschikt was. Tegenwoordig geven veel werkgevers de voorkeur aan creatievere vormen van solliciteren. in dit blog lees je daar meer over en waarom het interessant is…
Carrièretips
Vroeger werkte je een stapel CV’s door en liet je even snel je ogen over een motivatiebrief gaan om te bepalen of een kandidaat geschikt was. Tegenwoordig geven veel werkgevers de voorkeur aan creatievere vormen van solliciteren. in dit blog lees je daar meer over en waarom het interessant is om kandidaten uit te dagen in het sollicitatieproces.
Presentatie is alles
Wat maakt dat je in een winkel verleid wordt om een bepaald product te kopen, terwijl bepaalde andere producten je nauwelijks opvallen? Precies! Presentatie. Wanneer een product aantrekkelijk gepresenteerd wordt, zijn we sneller geneigd hier meer aandacht aan te geven. Het wil niet zeggen dat de minder opvallende producten per definitie slechter zijn, maar de kans is kleiner dat je hun kwaliteit gaat onderzoeken. Eigenlijk is het met kandidaten net zo. Door kandidaten uit te dagen jou te verrassen en op een creatieve manier te solliciteren, weet je een stuk sneller wat voor vlees je in de kuip hebt.
Het nieuwe solliciteren
Een van de meest creatieve manieren die wij kennen, is het sturen van een taart met daarop een QR-code die linkt naar een persoonlijke sollicitatiewebsite van een kandidaat. Bekender zijn de sollicitatievideo’s en cv’s die meer weghebben van een reclameposter dan een traditioneel cv. Dan zijn er ook nog kandidaten die hun belangrijkste skills op een creatieve manier op een visitekaartje hebben weten te zetten, gewoon langs gaan bij de werkgever of in de vorm van een kruiswoordpuzzel.
Opvallen door persoonlijkheid
Hoe frivool het misschien ook lijkt, het is echt een hele goede manier om snel een beeld te krijgen van een kandidaat. Specifiek van zijn of haar persoonlijkheid. Want hoewel iemand qua opleiding en ervaring de perfecte match kan lijken, kan in de praktijk blijken dat iemands motivatie ver beneden de maat is. Of dat hij/zij eigenlijk helemaal niet past binnen het team en de bedrijfscultuur. Door kandidaten uit te dagen op een creatieve manier te solliciteren, dwing je ze indirect een stukje van hun persoonlijkheid te delen. Hoeveel moeite doet iemand? Hoe origineel is hij? Welke skills laten zien dat zij perfect aansluit op het profiel dat jij voor ogen hebt?
Zet het in je vacaturetekst
Zet dus in je vacaturetekst niet: ‘Stuur je cv en motivatiebrief naar…’, maar zet voor de verandering eens: ‘Verras ons met jouw unieke sollicitatie’ of ‘Creatieve manieren van solliciteren worden extra gewaardeerd’. Wil je liever niet de creatieve sluizen ál te ver open zetten, kies dan de vorm waarin je graag de sollicitaties wilt ontvangen.